Mindfulness


De methode mindfulness

Mindfulness leert je om met je volledige aandacht bij de dingen te blijven die je dagelijks doet. Elke keer als je gedachten afdwalen - en dat is heel vaak - breng je de aandacht op een vriendelijke manier weer terug in het NU, bij wat je doet, voelt en ervaart. Dit heeft een aantal positieve gevolgen. Je houdt bijvoorbeeld minder ruimte over om te piekeren. Door je focus op een vaste activiteit te richten en je  te concentreren op alles wat er gebeurt in het NU, onderbreek je die gedachtestroom en geef je je hersenen iets anders te doen. Er ontstaat zodoende wat meer ruimte en rust in je hoofd. Stressvolle gedachten malen vaak maar door, zonder dat je je hiervan bewust bent (automatische piloot) en zonder dat ze tot een oplossing leiden.

                                                  Door mindfulness worden je ervaringen een stuk bewuster, levendiger en intenser,
                                                  doordat je er je volle aandacht aan leert schenken. 

Bij ervaringen die we liever niet willen hebben, omdat ze pijnlijk, onaangenaam of op een bepaalde manier ongemakkelijk zijn, zijn we geneigd deze uit angst of ergernis af te weren en weg te duwen. De uitweg is om allereerst op te houden met pogingen de dingen anders te willen hebben dan ze op dat moment zijn. Het accepteren van een ervaring betekent: ruimte maken voor wat er gaande is, de dingen laten zoals ze zijn, ze eenvoudigweg opmerken en waarnemen wat er is. Zo kunnen we omgaan met ervaringen die sterk onze aandacht trekken. Dat kunnen sensaties in ons lichaam zijn die te maken hebben met fysieke ongemakken, emoties of gevoelens.
Door deze sensaties toe te laten, kan er ruimte komen voor verandering. Gewoon TOElaten in plaats van willen LOSlaten.


Aandachttraining kan helpen bij zoal:

- overmatig piekeren
- burn-out klachten 
- stemmingsklachten
- angstklachten
- hoge bloeddruk
- (extreme) vermoeidheid
- burn-out verschijnselen
- (werk) stress– en stressgerelateerde klachten
- chronische pijnklachten
- gevoelens van eenzaamheid
- depressieve gedachten
- gevoelens van onvrede
- opgejaagd gevoel
- negatief zelfbeeld of onzekerheid
- neerslachtigheid of somberheid